Jak żyć zdrowo? – zasady zdrowego stylu życia

Jak żyć zdrowo? – zasady zdrowego stylu życia

Zdrowy styl życia niesie za sobą wiele korzyści dla naszego zdrowia i samopoczucia. Przedstawiam Wam podstawy stylu życia, który pomoże Wam osiągnąć zdrowie, dobre samopoczucie oraz radość z życia 🙂

Zdrowy styl życia to nie tylko zdrowa dieta, ale także aktywność fizyczna i równowaga psychiczna:

Po pierwsze – zdrowa dieta!

Zdrowa i odpowiednia dla nas dieta ma duży wpływ na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Może wzmocnić naszą odporność, zmniejszyć stany zapalne oraz ryzyko wielu chorób, w tym chorób nowotworowych. Może sprawić, że będziemy pełni energii i chęci do życia, poczujemy się lekko oraz pozbędziemy się nieprzyjemnych dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

A oto kilka zasad zdrowej diety:

⇒ Pij wodę! – ok. 2 L dziennie, w zależności od wieku, wzrostu, wagi, aktywności fizycznej i pogody. Pamiętaj, żeby unikać słodzonych napojów oraz nadmiernej ilości soków. Najlepiej, gdy będzie to woda. Możesz dodać cytrynę czy miętę. Nie zapominajmy także o korzyściach płynących z picia ziół – mięta, koper, melisa, pokrzywa, rumianek czy kminek.

⇒ Jedz regularnie! – nieważne czy jesz 3, 5 czy 6 posiłków dziennie. Ilość posiłków dziennie dostosuj do swoich upodobań, trybu życia i do tego jak się czujesz po posiłkach. Nie ma dużych różnic w jedzeniu 3 i 5 posiłków dziennie.  Jeśli lubisz jeść 3 razy w ciągu dnia – rób tak, jeśli natomiast lubisz swoją dzienną rację pokarmową rozdzielić na 6 mniejszych posiłków – jedz tak! Pamiętaj, żeby były one regularnie spożywane i dostarczały odpowiednią ilość kalorii.

⇒ Jedz dużo warzyw i owoców! – zawierają one bardzo duże ilości witamin i składników mineralnych, niezbędnych dla naszego organizmu i jego prawidłowego funkcjonowania. Zawierają dużo błonnika, który wpływa na prawidłową pracę jelit. Zazwyczaj mają mało kalorii i sycą na długo – co jest ważne przede wszystkim dla osób odchudzających się. Pamiętaj, że najlepiej spożywać sezonowe warzywa i owoce.

⇒ Unikaj cukru i węglowodanów prostych – stawiaj na węglowodany złożone! – wybieraj produkty, które nie zawierają w swoim składzie cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego. Zamiast cukru używaj zdrowszych zamienników takich, jak miód (naturalny, unikaj sztucznego), ksylitol, erytrytol oraz stewię. Zamiast białego, pszennego pieczywa wybieraj pełnoziarniste (uważaj na pieczywo ciemne które jest barwione są karmelem!).

⇒ Zadbaj o odpowiednią ilość pełnowartościowego białka! – wybieraj chude gatunki mięs, np. drób, jaja, mleko i jego przetwory.

⇒ Wybieraj zdrowe tłuszcze! – używaj  np. oleju rzepakowego, oliwy z oliwek, oleju lnianego. Wybieraj te tłoczone na zimno. Inne dobre źródła zdrowych tłuszczów to tłuste ryby, awokado i orzechy. Zawierają one dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3.

⇒ Jedz to co lubisz! – jedzenie oprócz tego, że dostarcza nam energii oraz składników pokarmowych, powinno sprawiać nam radość. Dlatego nie jedz niczego na siłę, bo jest to zdrowe. Wybierz inny zdrowy produkt, który lubisz 🙂

 

Po drugie – aktywność fizyczna!

Aktywność fizyczna również jest ważna dla naszego zdrowia i samopoczucia. Wzmacnia nasz układ ruchu, odporność oraz serce. Poprawia samopoczucie – po wysiłku organizm wydziela hormony szczęścia – endorfiny.

Wybierz aktywność, która sprawia Ci przyjemność – wyjdź na spacer z psem, pobiegaj, pograj w piłkę z przyjaciółmi, idź na siłownie, ćwicz w domu, praktykuj jogę, pływaj! Jest tyle możliwości do ruchu, że na pewno wybierzesz coś dla siebie 🙂

 

Po trzecie – równowaga psychiczna!

Oprócz dbania o ciało, zadbaj także o swoją psychikę. Poświęcaj czas dla siebie, na przyjemności i na to co sprawia Ci radość. Nie przejmuj się rzeczami, na które i tak nie masz wpływu lub są mało ważne. Spędzaj czas z rodziną, przyjaciółmi czy swoimi zwierzętami. Próbuj myśleć pozytywnie. Unikaj osób, które sprawiają, że źle się czujesz. Bądź dla siebie dobry 🙂

Pamiętajcie, aby nie popadać z skrajności w skrajność. Zdrowy styl życia ma być sposobem w jaki żyjemy, a nie całym życiem 🙂



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *